3e dag, Maagdenburg - Poznan, Polen

10 augustus 2016

Om 6.30 uur ben ik wakker, een half uur voor de wekker. Ik hoor zacht wat getik van regen maar dat mag geen naam hebben. Ik hoor al wat gerommel en als ik mijn tent open doe zit Judith al bij het tafeltje. Goedemorgen!
Ik pak mijn spulletjes en ga naar de douches, nog lekker rustig dus hoef niet te wachten. Het is een goede douche met een lekkere harde straal en goede regelbare temperatuur. Even genieten!!!
Na de douche aankleden en dan alles weer inpakken, ik probeer wat nieuws met de slaapzakken zodat ik ze niet telkens hoef op te rollen enzo. Er blijken op de camping verse broodjes te zijn, dus gaan we even kijken....... ze zijn nog warm!!! Bruine en witte broodjes maar ook jam en gekookte eieren! Ons groepje doet zich te goed aan de broodjes en koffie/thee uit de waterkoker van de Jansma's!!! Alles wordt ingepakt en daar zijn we druk mee als een andere campinggasten vraagt of ze foto's mag nemen van de Fiats. Mogen ze bij elkaar staan? Natuurlijk!! We zetten ze knap neer en kunnen dan zelf ook weer wat foto's maken.
Om half negen rijden we de camping af naar de dichtstbijzijnde pompstation en de snelweg op richting Frankfurt an de Oder, nog ongeveer 200km, dat is de grens met Polen. De rit gaat heel goed en we stoppen nog een keer onderweg voor plas en drink pauze. Bij de grens met Polen is het echt Europees, grens is nog wel bewaakt maar gewoon doorrijden. In eerste instantie de snelweg 2 op richting Poznan, voordat dit een tolweg wordt slaan we af en hebben we onze eerste stop in Polen. Daar staan de eerste 'streetdancers', oftewel........... Tanken, geld wisselen en mannen wegsturen die je goedkope parfum willen verkopen. Het lijkt veel op andere toeristische oorden waar je belaagd wordt door verkopers.
Na een staande lunch bij de aanhanger gaan we weer verder op de 92, we moeten nog zo'n 150km en binnendoor is dat best pittig. Het is een tweebaansweg, niet altijd even best met erge spoorvorming en gaten maar ook de inhaalmanoeuvres van de Polen zijn een uitdaging om te zien. Regels? Dubbele doorgetrokken strepen????
Ze halen gewoon in! Toch gaat het goed en de eerstvolgende stop is naast een kabouterbeelden verkoper!!!!! Helaas zijn ze te groot en gaan we zonder kabouters weer terug naar de auto. Ondertussen wordt er door Eppie nog wel even gesleuteld aan een rommeltje bij de thermostaat. Niets bijzonders gelukkig! Sander, Judith en ik doen ondertussen boodschapjes in het kleine winkeltje. Van de prijzen wordt je blij, de Zloty staat gunstig en de prijzen zijn relatief laag.
Als we weer op pad gaan is het de laatste stuk voor vandaag, nog 90 km. Dit gaat goed maar zeer vermoeiend rijden. Aangekomen in Poznan staat de stad helemaal vast en is het filerijden naar de Camping. Sjors loodst ons er goed doorheen en we komen om 16.50 uur aan op Camping Malta midden in Poznan. Aan een sportief meer waar alles is ingericht voor de roeisport. Er is weinig plek en mogen op het zijveldje naast de receptie. We staan in een groepje onder de bomen.
Inmiddels hebben we gegeten bij KFC, waar de kwaliteit niet echt top was maar wel gezellig.
Nu rond het kampvuur van Ron, gezellig en lekker warm!!
Welterusten voor straks

1. Karin:
    13 augustus 2016
    Leuk om te lezen ingrediënten. Goede reis verder xxx